A határokat zenészként és magánemberként is elutasítja világhírű zenészünk, Snétberger Ferenc. A Budapesti Tavaszi Fesztivál keretében, a Müpában, április 6-án esedékes koncertje apropóján műfajok és stílusok, zenélés és tanítás közötti átjárókról beszélgettünk vele. – Mire gondol először, ha azt mondom: határátlépés? – Arra, hogy egy zenész életében mennyire fontos, hogy ne tisztelje a határokat. Játszani kell, nem egy helyben állni. Eszembe jut az is, hogy idén lesz harminc éve, hogy Berlinbe költöztünk a családommal. Ezt fiatalon nem gondoltam volna, mégis így hozta a sors. 1988-ban léptem fel itt először, megtetszett a város, úgy éreztük, itt meg kellene próbálni. A cikk…
Szerző: Jászay Tamás
Újra Budapesten a BANDALOOP, a vertikális tánc műfajának ismert csapata. Amelia Rudolph társulatvezető-koreográfus hegymászásról és függőségről is mesélt. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. – Miért döntött úgy, hogy a feje tetejére állítja a színpadot? – Gyerekkorom óta életem része a tánc és a gimnasztika. Kaliforniába költöztem, és a barátaim elvittek a Yosemite Nemzeti Parkba, ahol beleszerettem a hegymászásba. Az egész testemmel, minden érzékszervemmel megismertem a hegyeket. Mivel az ember sosem egyedül mászik, a dolog a függésről is szól. És jött a következő lépés: hogyan változik a tánc, ha egy sziklafalon adjuk elő? Mászás közben kísérleteztem azzal, hogyan hat rám…
Az első számú hazai újcirkusz-társulat, a RECIRQUEL a legjobb úton halad afelé, hogy azt mondhassuk: mindent elértek, amiért érdemes dolgozni ebben a műfajban. A Recirquel Társulat művészeti vezetőjével, Vági Bencével beszélgettünk művészeti ágakon és műfajokon át megtett útjáról. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. – Az első, meghatározó élményei érdekelnek: cirkusz, tánc vagy színház? – A családi cirkuszlátogatások már korán fontos szerepet töltöttek be az életemben, akárcsak oly sok gyermek életében. Ez egy olyan alapélmény, ami újra meg újra felbukkan az ember életében, amihez újra meg újra vissza tudunk nyúlni. A varázslat, a veszély, a nevetés, a manézs közelsége és a légtornászok távolsága…Közben…
Nem szereti a tündérmeséket a fiatal, Európa-szerte ismert orosz rendező, Vaszilij Barhatov, aki a ritkán játszott Puccini-opera, A Nyugat lánya nagyon is valóságközeli értelmezését ígérte az Erkel Színház közönségének. Mindössze harmincöt éves a moszkvai születésű Vaszilij Barhatov, aki zenés színházi rendezői diplomáját is szülővárosában szerezte. Színpadi gondolkodását Moszkva, Szentpétervár, Wiesbaden, Basel, Bécs, Mannheim és Berlin után Budapest közönsége is megismerhette. Kortárs és klasszikus operákat egyaránt találni rendezései között: Mozart és Sosztakovics, Berlioz és Offenbach, Zimmermann és Reimann művei is ott szerepelnek a máris tekintélyes, több rangos díjjal elismert életműben. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. Az életrajzát áttekintve egyértelmű, hogy Barhatov…
Az új generációk megszólítását a legtöbb előadóművész kihívásként éli meg. Aligha véletlenül, hiszen az ő érdeklődésük a művészet fennmaradásának záloga – akkor is, ha klasszikus zenéről, és akkor is, ha népzenéről van szó. Fischer Ádám és Berecz András tudja, hogyan lehet a fiatalok figyelmét felkelteni. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ha január elseje és Müpa, akkor Fischer Ádám és A teremtés. A házban jelentős hagyományokkal bír Haydn oratóriumának esti előadása mellett a délutáni, az ifjúságra összpontosító keresztmetszet bemutatása is. Fischer Ádám szerint a mű egyes részei máshogy hatnak a különböző korosztályokra. „A kicsiket az állatok teremtése, az oroszlán üvöltése köti…
Az első számú hazai újcirkusz-társulat, a RECIRQUEL a legjobb úton halad afelé, hogy azt mondhassuk: mindent elértek, amiért érdemes dolgozni ebben a műfajban. Mi legtöbbször a Müpa Fesztivál Színházában látjuk őket, de tágas porondjuk már jó ideje a nagyvilág. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. Ezen a nyáron különösen jó volt magyarnak lenni a világ legnagyobb előadó-művészeti seregszemléjén, a 71. alkalommal megrendezett Edinburgh Festivalon, ahol a társulat legújabb produkciója, a My Land komoly bókokat kapott a kritikusoktól: …cirkusz ez, de bátrabb, minimalistább és modernebb formában, időt és teret ad minden egyes mutatványnak az észbontó tudás, ügyesség bemutatására. Volt, aki egyenesen…
Nem összegez, de nem is tekint a jövőbe a kereken ötven éve gitárjával a színpadon álló Tátrai Tibor: csak a most létezik a számára. Csillagállások és rossz hangok mellett az unokákról is beszélt a legendásan sokoldalú művész. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. – Kemény rock, blues, flamenco: csak néhány sok „otthona” közül. Az ember magának választ stílust, vagy a stílus választja őt? – Kezdetben volt a rock’n’roll, aztán jött a többi stílus. Amikor zenélni kezdtem, az amerikai jazzvilág populárisabb irányt vett, és ez nálunk is azonnal hatott. Egy példa: Radics Bélánál még „hagyományos” Hendrix szólt, de rögtön megjelent Miles Davis,…
A Müpa sokat tesz azért, hogy a következő évtizedek közönsége ne csak hallgassa, hanem értse is a muzsikát. A téli programok közül a rockopera és az opera műfajának leendő rajongóira fókuszálunk. Valami különlegeset akar megmutatni a gyerekeknek Banai Sára operaénekesnő is, aki a Müpa nemrég útnak indult új interaktív sorozata, az Operatúra idegenvezetője. A gyerekek többsége nem találkozik élőben az opera műfajával, ezért úgy kell nekik felvezetni, hogy az első találkozás ne riassza, hanem éppenséggel kíváncsivá tegye őket. – mondja a beavató műfajban már korábban jártasságot szerzett Banai Sára, amikor motivációjáról kérdezem. Vajon van ideális korosztály az operával történő barátkozáshoz?…
Ukrán cirkuszművészek a világ élvonalából: a Recirquel Újcirkusz Társulat új produkciója a CAFe Budapest Kortárs Művészeti Fesztiválon mutatkozik be. A My Land érzékeny, személyes témát jár körbe, amikor a szülőföldhöz való viszonyról gondolkodik. A cikk eredetileg a Müpa Magazinban jelent meg. „Az egész a FINA záró gálájával kezdődött tavaly nyáron” — mesél az előadás születésének körülményeiről Vági Bence, a Recirquel Újcirkusz Társulat művészeti vezetője, a My Land rendező-koreográfusa, aki a vizes vébé látványos fináléját is jegyezte. A legismertebb magyar újcirkusz-társulat kapui akkor megnyíltak, mint mondja, hiszen a kétszáz szereplős műsorba másfél tucat országból érkeztek fellépők. Köztük sok ukrán cirkuszművész volt, és minél…
Sok rajongó kétségbeesett, amikor hírét vette az Ybl-palota elhúzódó felújításának, ám az Opera gondoskodik arról, hogy egyetlen érdeklődő se maradjon minőségi komolyzene nélkül. Természetesen nem csak Budapesten, és nem csak a színházi főszezon idején. A cikk eredetileg az Opera Magazinban jelent meg. Mert együtt erősebbek vagyunk: erről is szólt a Visegrádi Négyek égisze alatt, az Opera művészeinek közreműködésével létrejövő, határokon átívelő sorozat. Magyarország töltötte be a V4 soros elnöki tisztét, aminek tiszteletére tavaly decemberben a Müpában ünnepi operagála született. A négy nemzet zeneszerzőire, énekeseire, muzsikusaira komponált est idén tavasszal Pozsonyban, Varsóban és Prágában is nagy sikerrel mutatkozott be. A közönség hallhatta a világhírű…